افتتاح یک مدرسه دیگر در طرح «سه‌شنبه‌های مهر» مشهد | مشارکت خیّران در ساخت دبستان دخترانه «شهید امیری» پاسداشت مقام فردوسی در نظام مدیریت شهری تقدیر مسئول سازمان بسیج شهرداری مشهد مقدس از شهردار و فرمانده سپاه امام رضا(ع) ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد، خیابان کوثر و سه راه خیام (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مه گرفتگی در محور درگز - قوچان (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه گل و گیاه در مشهد | شهردار مشهد: این نمایشگاه در سطح کشور یک برند محسوب می‌شود مراسم بزرگداشت روز فردوسی فردا در مشهد برگزار می‌شود(۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به رئیس جمهور: با بودجه ۵۶ همتی نمی‌شود این شهر را مدیریت کرد در یک صدوچهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | فضاآرایی‌های شهری مشهد در دهه کرامت ۱۴۰۳ بسیار پررنگ خواهد بود سرویس‌دهی ویژه ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد به‌مناسبت روز گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گلایه شهروندان محله مهرآباد مشهد از مجهزنبودن زمین‌های ورزشی راه‌اندازی پنجره واحد خدمات سرمایه‌گذاری خراسان رضوی در مشهد ۶۰ هکتار از زمین‌های بلاتکلیف حاشیه شهر مشهد تعیین تکلیف شد
سرخط خبرها

روایتی از بهار طبیعت، در «دره ارغوان» در حوالی مشهد | به‌رنگ ارغوان

  • کد خبر: ۱۵۷۴۹۵
  • ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
روایتی از بهار طبیعت، در «دره ارغوان» در حوالی مشهد | به‌رنگ ارغوان
بهار طبیعت، چهره «دره ارغوان» در حوالی مشهد را هر سال دگرگون می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، نه دوراهی «دهبار» و نه جاده پیچ‌درپیچ «کلاته آهن»، نمی‌توانند زیبایی مقصد این مسیر را به تصویر بکشند؛ مقصدی که به رنگ‌وروی ارغوانی‌اش شهره شده و اسمش را هم از بوته و درختچه‌های ارغوان روییده‌شده در مسیر دره‌ای زیبا در سی‌کیلومتری حومه غربی مشهد به ودیعه گرفته است.

هرچه سرمای زمستان سر ناسازگاری با دوستداران این طبیعت دنج برای رسیدن به ارغوانی‌‎ترین دره ایران دارد، بهار آغوش بازش را از اواسط فروردین تا نیمه‌های اردیبهشت هرسال روی علاقه‌مندان جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی باز می‌کند تا دره ارغوان را به بهشت عاشقان طبیعت بدل سازد. با پایان اردیبهشت و نزدیکی به اواسط خردادماه، عمر گل‌های ارغوان هم به پایان می‌رسد و فقط منظره‌ای سرسبز از دره ارغوان باقی می‌ماند.

اما اگر می‌خواهید این طبیعت بکر را از نزدیک و در زمان خاصش ببینید و از بهار این کوی و بزرن حظ کامل ببرید، بهتر است چند ساعتی را برای گشت‌وگذار در این نقطه زیبا و دل‌نشین خالی کنید. از «تخته شاه» که در بخش بالایی دره ارغوان قرار گرفته است تا بخش پایینی آن که به «پنج‌دره» می‌رسد، مسیر پیاده‌روی پاکوبی دارد که بخش‌هایی از آن از میان آب جاری چشمه‌ها می‌گذرد. گل‌های ارغوان به‌صورت آویخته هستند و در مقابل تابش مستقیم خورشید زیبایی دوچندانی دارند.

این نوع از گیاه ارغوان در کوهستان‌های خراسان به‌خوبی رشد می‌کند و نسبت به سرمای ارتفاعات نیز مقاوم است. نام دره ارغوان در مهر۱۴۰۰ به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین عرصه‌های طبیعی و ثروت‌های ملی ایران در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد و حالا زیبایی و طبیعت خاص این محیط به‌ویژه در دو ماه ابتدایی سال، زبانزد طبیعت‌دوستان خطه شرق کشور شده است.

 

بیشتر ببینید: ایران زیباست | «ارغوان» پنجه‌ی خونین زمین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->